Sunday 27 January 2013

Ber HIKMAH lah Dengan Ibu Bapa..


Saya sering diajukan soalan oleh rakan-rakan di FB, kebanyakannya bertanya bagaimana cara terbaik untuk menegur apabila kedua ibu bapa melakukan kesalahan. NAk tegur, bimbang mereka terasa hati dan paling digeruni mendapat title "anak derhaka".. Nau'zubillahi minzalik..

Sahabat..
Islam itu agama yang terlalu indah buktinya jika mahu menegur kedua ibu bapa kita sekalipun diterangkan caranya..

Bagaimana?

1. Bagaimana cara untuk menegur kedua ibu bapa yang berbuat kesilapan kepada Allah?

Saya telah mendengar seorang ustaz telah mengatakan anak-anak tidak boleh menegur ibu bapa, jika teguran itu boleh menyebabkan berlakunya pergaduhan. Jadi cara pendekatannya ialah seorang anak itu haruslah menggunakan cara yang berhikmah. Jika ibu bapa melakukan kesilapan maka kita boleh menggunakan pendekatan halus seperti “mak, kawan saya telah melakukan sesuatu perkara, bagaimana, mak rasa betul atau tidak perbuatannya itu?” Dengan soalan itu, secara tidak langsung akan menyedarkan ibu kita yang turut melakukan kesalahan yang sama.


2. Bagaimana cara untuk bersabar dengan ragam dan karenah ibu bapa agar tidak digelar anak yang derhaka di dunia dan di akhirat?

Pandanglah ibu bapa dengan penuh kasih sayang dan simpati. Lihatlah album pada waktu kecil kita sekiranya ada. Cuba kenangkan kembali saat di mana ibu bapa kita mula-mula membeli mainan untuk kita, cuba bayangkan pada masa dulu kita tidak mempunyai apa-apa.

Penyakit fizikal boleh diwarat dengan merujuk kepada doktor tapi penyakit hati bukan senang untuk dirawat seperti sakit fizikal. Apabila melihat orang yang kurang elok perangainya pada pandangan mata kita, kita mungkin boleh menganggap dia mempunyai penyakit hati.

Bagaimana cara kita bersimpati pada orang yang sakit fizikal ialah kita akan melawat, beri buah tangan dan sebagainya. Apabila berjumpa dengan orang yang mempunyai sakit dalaman maka kasihanilah dia dengan berdoa pada Allah semoga dia berubah. Pada masa yang sama berusahalah untuk membuka mata hati dan jiwa mereka dengan memberi contoh yang baik.

P/s : Moga sedikit perkongsian diatas dapat membantu kita sebagai seorang anak dalam menegur kedua ibu bapa secara berhikmah tanpa mengguris sedikit pun hati mereka.. InsyaAllah.. ^^


No comments: