Wednesday 27 February 2013

Pertama kali ke Pusat Karaoke sepanjang hidup..

Assalamualaikum wbt..

Syukur.. masih diberi nikmat nyawa untuk menghirup udara di sekeliling.. Tanpa nikmat itu, mana mungkin saya dan sahabat semua mampu berpijak lagi di sfera bumi ini.

Tidak lupa juga selawat dan salam kepada Rasulullah SAW dan para sahabat baginda..

Selasa, 26 Februari 2013.
Memang tarikh yang saya tida akan lupakan sampai bila-bila melainkan Allah mencabut ingatan saya..

Pertama kalinya seumur hidup saya, inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Pusat Karaoke.

Mesti korang semua dah fikir bukan-bukan kan? Hehe..

Ok macam ni ceritanya.. Let me story 1st before all of you make conclusion.. ^^

Sebenarnya saya bukan suka-suka pergi pusat karaoke tu tanpa sebab. Apatah lagi untuk menyanyi kan.. Kelakar dan gerun bunyinya.. Semalam ada pelancaran Album terbaru Kumpulan nasyid WILDAN. Pelancarannya di buat dekat situ.

Bila faks jemputan untuk media sampai di meja saya, terkejut juga saya. Ehh pelancaran album nasyid buat dekat pusat karaoke?

Atas arahan editor, saya yang ditugaskan untuk cover event tu. Mulanya cuak jugak. Tapi why not kan? Takkan lah dakwah itu hanya boleh disampaikan di masjid-masjid saja? Betul tak?

Saya hanya berlagak seperti tiada apa-apa yang berlaku. Tapi dalam hati nih takut juga sebenarnya. Macam-macam yang menari-nari dalam kepala otak ni. Bagi saya, ini adalah pengalaman dan UJIAN buat saya. Allah Maha tahu kan apa yg terbaik buat hamba-NYA..

Pusat Karaoke Neways tu di Time Square. Saya hanya berdua bersama fotografer. Fotografer tu perempuan ok Kak Anis namanya. ^^ Itu yang buat saya lagi suka bekerja di situ sebab fotografernya wanita. SELAMAT..

Sepatutnya event tu start pukul 3 tapi kami sampai dah pukul 3.40 petang dah. Semalam jalan memang jam. Aduhai.. Saya ni dah berdebar-debar bila tengok jam dah pukul 3.30 tapi masih "bersantai" dalam jam. Kak Anis kata, rilekss syu.. Tenanggg.. Tak ada apa pun, biasanya kalau event yang melibatkan press ni memang start lambat punya. Sebab nak tunggu semua wartawan datang." Saya hanya tersenyum dan cuba bawa bertenang.

"Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah! Dengan 'zikrullah' itu,hati akan menjadi tenang." Ar-Rad : 28

Saya cuba berzikir menteramkan hati.

Alhamdulillah dah sampai ke Time Square. Cari parking semua full. Ajaib, hari bekerja pun parking lot boleh full eh. Akhirrnyaaaa.. Pusing punya pusing. Basement 3 juga menjadi pilihan. 

Sudah lah lewat, cari pusat karaoke tu pulak tak jumpa-jumpa. Sehingga terpaksa bertanya orang. Akhirnya nampak signboard Neways Karaoke. 

Saya memandang Kak Anis dan kami sama-sama memandang. Saya tanyya dia. "Eh kak betul ke tempat ni. Macam salah tempat je. Tapi adress betul dah."

Kak Anis pun begitu. Dan yang paling buat saya cuak. Semua orang dekat situ tengok saya atas bawah. Haissh depa ni. Buat tak tahu sudah lah. Macam nampak UFO baru turun dari langit. Tapi saya tak salah mereka. Iyalah dengan imej saya begini, buat apa ke tempat begitu. Dan ini bukanlah kali pertama saya berhadapan dengan situasi begini. ^^

Lepas ambil "press kitt" kami terus masuk. Press kitt tu apa? Press kitt tu goodies bag lah untuk media. 
MashaAllah. Lorong nak masuk ke dalam tu memang agak "menggerunkan" saya. Keadaannya gelap dan hanya lampu yang colourfull di pasang. Haisshhh..

Bila saya sampai je kat bilik tu, Ustaz Sohibullah tengah berucap. Dalam "box" tu dah penuh dengan wartawan-wartawan lain. Allah, dah tak ada tempat dan ruang saya nak mencelah masuk. Dan, 80% wartawan dan orang dalam box tu adalah kaum yang berlawanan jantina dengan saya.

Saya hanya berdiri di luar pintu dulu. Tiba-tiba ada seorang lelaki lengkap berkot datang menghampiri saya. Gaya persis seorang ustaz. Saya macam pernah lihat dia tapi entahlah.

"Dari mana ni?" Sambil merenung pass media saya.

Saya cepat-cepat pusingkan pass media itu ke belakang. Majalah ANIS. Senyum.

"Ohh yeke.. Patut lah." Senyum

Saya tak faham sangat apa yang dimaksudkannya dengan "OH PATUTLAH" tu..

"Saya dulu pernah menulis dalam ANIS. Ruangan Nasyid."

Saya hanya mengangguk dan senyum saja.

"Ini phone no saya. Ada apa-apa boleh call. Anytime. Jangan segan-segan."

Terkejut. Senyum dan mengangguk. 

Fotografer saya datang. "Kenapa Farhana? Ok ke?"

"Ok je tapi sape tadi tu ye kak?

"Laa.. Tu lah ahli kumpulan Wildan"

"Laa ye kee." Saya hanya terseyum.. ^^

Saya disuruh masuk oleh Saudara Zaidi Wildan. Mulanya tak mahu tapi macam mana nak ambil berita kalau tak masuk.
Macam apa yang saya jangka, semua mata di dalam tu tertumpu ke arah saya. Seolah menikam. Aduhaii.. Saya buat tak tahu aja..

Wildan menyanyikan lagu baru mereka. Bagi saya sangat sedap. Album terbaru mereka berjudul SEDEKAD : Usah BErpaling Lagi. Lepas habis persembahan. Tiba sesi Press Conference. Semua wartawan tidak melepaskan peluang bertanya. Tapi lain pula dengan saya yang lebih mmilih untuk diam saja. ^^

Bila dah selesai saya cepat keluar dan tak sabar nak balik. 

Kak Anis tanya dah nak balik dah ke? awalnyaa..

Jom cepat kakk.. Kita jalaann...

LEGA

Sampai ofiss dalam pukul 5.40 petang dan sempat juga join usrah fitrah di ofiss..

Alhamdulillah.. Allah perudahkan urusan untuk hari ini.. 

No comments: