Monday 28 January 2013

Cara Mengekalkan AZAM baru..


Assalamualaikum w.b.t..
Moga sahabat semua sentiasa berada dalam pemeliharaan Allah dan diberi kesihatan yang baik.. Aaminn.. 

Setiap orang mempunyai azam baru bukan?. Namun, tidak ramai yang mampu mengekalkan keazaman mereka.. Betul tak?

So kali Ini saya nak berkongsi sedikit tips dari Prof Muhaya..

Bagaimana untuk mengekalkan azam yang kita tetapkan?

Seseorang yang tidak kekal dalam azamnya adalah kerana dia kehilangan fokus.
Contohnya: Seorang pemamain bolasepak mesti tahu di mana gol yang mesti dia jaringkan, itulah fokus utama. Jadi, jika ingin mencapai matlamat, seseorang itu harus mempunyai fokus kepada matlamat yang diinginkan. Fokus dalam kehidupan boleh dicipta melalui skrip kehidupan. 

Tulislah skrip untuk azam baru dari segi kesihatan, minda, hubungan dengan Allah s.w.t , hubungan dengan sesama manusia, wang. Kemudian letakkan di tempat yang mudah dilihat. Ianya membantu seseorang itu sentiasa fokus melalui proses ulangan sehingga mampu mengingatinya. Ingatan kepada skrip kehidupan yang telah kita tulis itu membantu menguatkan fokus dan menguatkan keazaman dengan penuh rasa emosi. 

Apabila seseorang itu fokus dengan penuh emosi maka ianya menjadi satu doa dan harapan kita sebagai hamba yang percaya kepada ketentuan Allah, maka apa yang diinginkan akan tercapai dengan izin Allah.
 
Saya ingin menukar gaya hidup negatif ke arah positif tetapi suami saya memberi pelbagai alasan. Bagaimana untuk saya mengatasi masalah ini?

Seseorang yang banyak memberi alasan adalah orang yang gagal mengatasi rasa ego.
Contoh: Kenapa awak tidak pandai belajar? Alasan yang diberikan adalah cikgu tidak pandai mengajar. Jika sesuatu negatif berlaku,kita meletakkan faktor luaran sebagai sebab yang kita tidak boleh mengubahnya. Harus diingat, orang lain tidak boleh mengubah diri kita, yang boleh mengubah diri kita adalah diri kita sendiri. 

Apabila kita mengubah diri kita nescaya ia akan merubah luaran kita. Perubahan kepada diri adalah contoh terbesar kepada apa yang ada di sekitar (luaran) kita. Maka ubahlah diri kita dahulu dan berdoalah pada Allah semoga suami berubah. Jika kita yakin dan ikhlas insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa kita.
..........................................


Semua manusia mempunyai azam tetapi untuk mencapai azam, mereka perlulah fokus terhadap apa yang diazamkan agar matlamat mereka akan tercapai. Maka setiap manusia menentukan kejayaan mereka senddiri dengan menguatkan fokus, dengan mengenalpasti erti hidup pada hari-hari yang kita lalui dan disiplin diri yang telah kita lakukan.

Jika setiap hari kita berjaya mencapai kejayaan kita tidak akan nampak bahawa kita tidak boleh berjaya. Tentukan setiap hari efektif dengan apa yang kita lakukan diniatkan kerana Allah dan mencari redhaNya.
Selamat bermujahadah ye semua.. ^^

No comments: