Mengumpat atau ghibah ialah menceritakan atau menyebut keburukan
atau kekurangan seseorang kepada orang lain.
Rasullah SAW bersabda : "Mengumpat itu ialah apabila kamu
menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya". (Riwayat
Muslim)
Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu
termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut
nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya. Memandangkan
betapa buruk dan hinanya mengumpat, ianya disamakan seperti memakan daging
saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan
pula daging saudara sendiri.
Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan
oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat.
Bagaimana dosa si pelaku dapat diampunkan?
Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpat itu.
Selagi orang yang diumpatkan tidak mengampunkannya, maka dosa itu akan kekal
dan dan si pelaku menerima pembalasannya di akhirat.
Rasulullah SAW juga melarang keras mengumpat orang yang sudah
bertaubat kerana ini menyebabkan kita membuka keaiban lamanya. Hal ini pasti
akan memalukannya sekeluarga. Oleh itu ingatlah wahai si pengumpat! Semua dosa
orang yang diumpat itu akan berpindah kepada anda
Dari Muawiyah bin Abi Sufian, Rasulullah SAW bersabda: “Jika
kamu mencari keburukan orang, maka kamu telah merosakkannya”. (Riwayat Abu
Daud)
Dari Said bin Zaid r.a. Nabi SAW bersabda : “Sesungguhnya riba yang
paling besar ialah memperdengarkan (membicarakan sehingga didengar orang)
tentang peribadi seorang muslim yang bukan haknya (mengumpat)”. (Riwayat
Abu Daud)
TIP ELAK MENGUMPAT
Para ulama sufi terdahulu apabila terasa ingin mengumpat, akan
menampar mulutnya sendiri.
Para ulama sufi berkata, terdapat 2 cara untuk melawan perasaan
untuk berbuat jahat.
1.
Apabila terasa hendak
buat jahat, hati cepat-cepat berkata ‘STOP IT’.
2.
TAHQIQ iaitu menyakitkan
anggota badan untuk memberi peringatan pada diri supaya tidak melakukan
kemungkaran.
Seorang
ulama tasauf, terasa ingin membuat kejahatan lalu dia membuka bajunya dan
berguling di atas padang pasir yang panas lagi kontang. Ini menunjukkan bahawa
betapa para ulama dahulu memelihara diri mereka dari melakukan kemungkaran kepada
Allah SWT.
Rasulullah
SAW bersabda: "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih
berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia
bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan
umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang
diumpat". (Riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)
Apakah kesan dari mengumpat?
Disebabkan
mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu
perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua. Mengumpat dan
mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan
perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan
mendedahkan keburukannya pula.
Sabda
Rasulullah SAW : "Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi belum
beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan janganlah
kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban
saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya,
meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri." (Riwayat Abu Daud)
Rasulullah
SAW bersabda : "Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan
ranting kayu kering". (Riwayat )
Pahala
yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api
memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.
Diriwayatkan
oleh Abu Ummah al-Bahili, Rasulullah SAW bersabda : “ Di akhirat seorang
terkejut besar apabila melihat cacatan amalan kebaikan yang tidak pernah
dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari
manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah
melakukannya". Maka Allah menjawab : "Semua itu kebaikan (pahala)
orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".
Sebaliknya,
jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang
yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang
mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti. Orang yang mengumpat
akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan
dicatatkan sebagai perbuatan yang menghapuskan pahala.
Lihatlah
betapa besarnya dosa orang yang mengumpat. Ringan di mulut namun berat
timbangannya di akhirat. Yakni ringan sahaja untuk kita mengumpat, tetapi dosa
itu teramat berat dan besar di sisi Allah. Perkara ini terlalu biasa bagi kita
sehingga tidak sedar akan dosa-dosa dari perbuatan mengumpat.
Jenis
umpatan yang diharamkan
1.
Mengumpat bentuk
fizikal seseorang.
Contoh : Mengatakan seseorang itu gemuk, pendek dan sebagainya.
2.
Mengumpat keturunan
seseorang.
Contoh : Mengatakan seseorang itu berasal dari keluarga pencuri,
kaki judi dan sebagainya.
3.
Mengumpat orang
yang telah meninggal dunia.
Contoh : Bercerita tentang perihal keburukan si mati semasa
hayatnya.
4.
Mengumpat
perwatakan seseorang.
Contoh : Mengejek cara seseorang berjalan, bercakap dan sebagainya.
5.
Mengumpat
tentang sesuatu benda yang dilakukan oleh seseorang.
Contoh : Mencanangkan apa yang dilakukan oleh seseorang itu di mana
dia tidak sukai.
Mengumpat yang
dibolehkan
Hukum asal (mengumpat) memperkatakan
keburukan orang lain adalah haram. Namun dikecualikan bagi 6 situasi berikut
mengikut yang dijelaskan oleh para ulamak (antara Imam an-Nawawi dalam kitabnya
Syarah Sohih Muslim dan Riyadhus Salihin) :
1.
Apabila diri
dizalimi. Harus bagi orang yang dizalimi
membuat pengaduan kepada pemerintah, qadhi atau pihak berkuasa lainnya dengan
menceritakan keburukan atau kezaliman orang yang menzaliminya.
2.
Memohon bantuan
untuk mengubah suatu kemungkaran dan mengembalikan pelaku maksiat kepada
kebenaran. Seperti seorang melaporkan kapada
pihak yang berkuasa mengubah kemungkaran; "Si Fulan telah melakukan
perbuatan sekian sekian, tegahlah ia".
3.
Bertujuan
mendapatkan fatwa (pandangan agama).
Seperti Hindun yang mengadu kepada Nabi sikap kedekut suaminya. Ia berkata
kepada Nabi; "Ya Rasulullah, suamiku Abu Sufyan seorang yang kedekut,
bolehkah aku mengambil wangnya tanpa diketahuinya?".
4.
Memberi
peringatan kepada kaum muslimin agar berjaga-jaga dari suatu kejahatan. Seperti mendedahkan kepalsuan seorang yang pura-pura alim atau
pembawa ajaran sesat supaya orang ramai mengetahui hakikat dirinya yang
sebenar. Begitu juga, mendedahkan penyelewengan seorang pemimpin dalam
mentadbir rakyat kepada orang yang berkuasa melantiknya agar mereka tidak tertipu
untuk terus memberi kuasa kepadanya.
5.
Seorang yang
berterang-terangan melakukan dosa atau kesesatan seperti berterang-terang minum
arak, berterang-terang menganut fahaman sesat atau seumpamanya. Orang sebegini harus disebut tentang dirinya dengan maksiat yang
dilakukannya secara terang itu. Adapun maksiat yang dilakukannya secara
tersembunyi, tidak harus disebut kecuali ada suatu sebab yang lain.
6.
Untuk
memperkenalkan seseorang. Harus
menyebut seseorang dengan suatu gelaran jika ia masyhur dikenali dengan gelaran
itu. Haram menyebut suatu gelaran dengan tujuan merendahkan martabat orang
lain.
Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha
mengelakkan diri daripada melakukannya.
Oleh itu
perbanyakkanlah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada suka mengumpat.
Sentiasalah bersangka baik dengan orang
lain dan ingatlah jika kita suka mengumpat, orang lain juga pasti akan suka
mengumpat diri kita. Orang yang suka mengumpat hidupnya sentiasa dilanda stres
kerana suka mencari keburukan dan kelemahan orang lain. Tambahan pula wajah si
pengumpat tidak awet muda kerana kehidupan tidak tenang kerana naluri yang
penuh dengan prasangka.