Sunday 24 February 2013

Ikhwan Permata Agama..

“ Seorang ikhwan yang baik akan menawarkan dirinya secara baik-baik juga. Tidak akan melakukan hal-hal yang sekiranya dapat melukai hati seorang akhwat dan mendatangkan murka ALLAH. Bukan dengan cara-cara yang tercela dan dilarang oleh syariat Islam yang mulia. Kerana ikhwan baik-baik, tahu bagaimana harus memperlakukan seorang akhwat.

Dan ikhwan yang baik-baik akan sangat berhati-hati dalam membawa hati serta memikat hati, kerana ketakutannya dengan murka ALLAH. Dan ALLAH memuji orang-orang yang takut di dalam kitab-Nya dan menyanjung mereka.

Sesungguhnya ikhwan baik-baik yang menjaga Allah dalam setiap hembusan nafasnya, akan memiliki tiga elemen iaitu Mahabbah (Cinta), Khauf (Takut) dan Roja’ (Harap) didalam hatinya.

Mereka tidak mengedepankan hawa nafsu dan syaitan. Mereka memiliki visi dan misi untuk selalu memperoleh redha Allah Ta’ala, dengan mencari kebenaran yang tak henti-hentinya dan sentiasa ada taubat di setiap hembusan nafasnya.

Dia (mungkin) tidak pernah mengikuti sekolah pondok atau maahad, tapi memiliki keinginan untuk sentiasa bertaubat dan memperbaiki diri dengan menundukkan akalnya kepada Kitabullah dan Sunnah Rasulullah.

Muslimah..

Jika engkau menginginkan ikhwan baik-baik untuk "mengkhitbahmu", kamu harus tanya diri kamu, “ Apakah diri ini sudah menjadi akhwat baik-baik?

No comments: